
Blog week 4
Dit is mijn blog over de vierde week stage. Hier vertel ik wat ik allemaal heb geleerd en wat ik gedaan heb in de vierde week stage.
Week 4
Week 4 van mijn stage zit er ook bijna op en deze week loop ik ook zaterdag en zondag stage. Ik had al een keer op de zaterdag meegelopen, maar zondag nog niet. In het weekend is het ook altijd wat drukker en dat vind ik juist leuk en ben ik gewend vanuit de horeca. Ook probeer ik mijn Duits een beetje aan te scherpen. Het verstaan gaat meestal dan wel maar het terugspreken is nog wel lastig. Bepaalde woorden moet je namelijk maar net weten. Maar daar heb ik gelukkig nog genoeg tijd voor. Zoals Engels spreken gaat sowieso wel, maar het is altijd mooi meegenomen als je dat ook nog wat kan aanscherpen. Verder heb ik weer lekker meegelopen/gewerkt bij de receptie deze week. Tussendoor als het wat rustiger is probeer ik wat aan de opdrachten werken vanuit school. Vaak is dat ergens in de middag/ochtend. Dan is er altijd wel even tijd voor, zo hoef ik thuis ook niet bezig met school. Dat vind ik het fijnst, want dan heb je gewoon vrije tijd.
-(Doel 1, stap 2) Ik heb verder nog een reviewcheck gedaan op google booking en tripadvisor. Er wordt een aantal keer dezelfde dingen aangegeven. Zoals dat het zwembadwater te koud zou zijn voor baby's. Of dat de schoonmaak wel wat beter had gekund. Maar uiteindelijk zijn veel van de reviews positief, er zijn natuurlijk altijd wat negatieve reviews. Dus over het algemeen zou ik zeggen dat mensen tevreden zijn met het park. Als laatste zou ik deze tip meegeven: Bij veel voorkomende klachten. Bespreken en kijken in de toekomst wat er dan beter gedaan kan worden.
-(Doel 1, stap 3)
Wat wij doen om terugkerende gasten opnieuw te laten boeken is. Bijvoorbeeld bij gasten die 6 of meerdere keren bij ons geweest zijn, doen we altijd wat inbrengen. Meestal een welkom terug pakketje of veluwe pakketje met een kaartje erbij. Dit vinden gasten meestal erg leuk om te krijgen en komen ook echt terug voor deze service. Ook kunnen we wanneer de gast al vaker is geweest de voorkeurskosten voor een voorkeur qua bungalownummer er dan uithalen. Dat betreft namelijk 44 euro, dus daar boeken gasten ook vaak op terug. Wanneer gasten uitchecken en weggaan bieden wij voor kinderen nog een leuk vertrekboekje aan van bollo. Meestal wanneer de kinderen blij zijn, zijn de ouders ook vaak blij en boeken ze dus weer sneller.
-(Doel 3, stap 2)
Bij mijn stage bedrijf worden er ook incentives ingezet. Bijvoorbeeld terugkerende gasten krijgen extra voordelen, zoals korting of voorrang bij boekingen. Zo kunnen wij de voorkeurskosten er dan uithalen dit is een bedrag van 44 euro, dus wat ik net ook al zei boeken gasten dan sneller terug. Ook toegang tot zwembad, animatieprogramma en sportvelden. Het zwembad is gratis te bezoeken net als de sportvelden exclusief de tennisbaan en een gedeelte van het animatieprogramma is gratis. Dit vergroot de beleving zonder dat gasten teveel moeten betalen. Ook bijvoorbeeld Bollo de beer is een vorm van kinder incentives, want wat ik net ook al zei als de kinderen blij zijn. Dan zijn de ouders vaak ook tevreden en is de kans groter op herhaalboekingen. Vaak als gasten bijvoorbeeld een 4B of 4C bungalow hebben geboekt en wij zien dat er nog een aantal 4L bungalows vrij zijn dat weekend. Bellen wij de gasten of ze gratis willen upgraden. Meestal willen gasten dat wel, het verschil is dat de 4L namelijk een sauna heeft en een wasdroger combinatie. En de 4B en 4C hebben dan een openhaard, dus het is wel echt een upgrade natuurlijk.
-(Doel 3, stap 3)
Mijn stagebedrijf heeft zet ook wel incentives voor personeel in. Ik kreeg zelf namelijk een weekend of midweek aangeboden om op het park te verblijven met familie of vrienden. Dat is natuurlijk super leuk en ook een leuk begin van je stage. Ook zit er dan een avond gratis gourmet met vlees arrangement bij. Hier heb ik nog geen gebruik van gemaakt, omdat het steeds niet lukt qua datum. Maar super leuk wel dat dat aangeboden wordt.
Weekopdracht
Overzicht hospitality
Aftersales (Doel 1)
- Mijn stagebedrijf doet het volgende als follow up diensten. Als gasten aankomen die hier meer als 5 keer zijn geweest krijgen zij een welkoms pakketje deze leggen we dan in de bungalow. Daar zitten allerlei dingen in zoals een kaartje, een chocolade reep, douchegel en restaurauntcheque etc. Ook als er honden in de bungalow zijn hebben we daar wat leuks voor, dat betreft een kaartje en een zakje met wat leuks voor de hond. Ook printen we elke dag verjaardagen uit en maken we een leuk pakketje met een handgeschreven kaartje en voor volwassenen een chocolade reep en voor kinderen iets van speelgoed, zoals bellenblaas. En ook op aankomstdagen doen we kinderpakketjes maken via canva doen we dan kaartjes maken met de namen van de kinderen erop met een leuk kleurboekje.
Stap 2, 3 staan in blog
Review-check (Doel 2)
- De top 5 meest gemelde klachten
1. Dat de schoonmaak niet in orde is: Bijvoorbeeld zegt iemand dat de bungalows heel erg stoffig waren en dat ze zelf nog hebben schoongemaakt. Verder zegt iemand dat er nog veel kruimels op tafel en in de keuken lagen en dat het er smoezelig uitzag. Verder geeft deze gast aan dat er veel spinnenraggen waren en dat er doodgslagen muggen op de muur zaten. Voor de rest wordt er vaak een vieze vloer genoemd die dan niet gedweild is.
2. Geluidsoverlast door schietoefeningen leger en de snelweg A28: Er wordt vaak genoemd dat gasten harde knallen horen wat te maken heeft met de militaire schietoefening op het schietterein wat hier achter zit. Een gast geeft ook aan dat dat het binnen de kantoortijden te horen is. Ook de hinder van de snelweg A28 wordt vaker gemeld zo zeggen gasten dat je de hele dag geruis van de snelweg hoort. En dat het een autoluw park is, maar dat je de snelweg dan wel hoort en op sommige plaatsen prominent. De gast zegt dat hierdoor de 'bosbeleving' wel vermindert wordt.
3. Dat landal dagprijzen aanhoudt, waardoor bungalows de ene dag duurder zijn dan de andere dag: Zo geeft een gast aan dat er binnen een kwartier 10% op de prijs is gekomen dus 70 euro. Ze geeft aan dat ze gebeld heeft en dat het ook erkend werd aan de telefoon en geen begrip voor werd getoond ze noemt het dan ook malafide praktijken.
4. Bungalows wat verouderd: Er wordt bijvoorbeeld aangegeven dat de "de huisjes zijn oke, maar wel wat gedateerd en niet goed schoon." Ook wordt er aangegeven dat het meubilair en boxsprings aan vervanging toe zijn.
5. Digitale sleutel niet altijd even handig: Zo wordt er aangegeven dat het "voor de oudere generatie" lastiger is. En dat het ook wel eens niet handig werkt of het niet doet.
- Top 5 Klachten makkelijkst/minst makkelijk (Doel 2)
1. Op nummer een zet ik, geluidsoverlast door legeroefeningen en A28.
2. Op nummer twee zet ik, Dat landal dagprijzen aanhoudt.
3. op nummer 3 zet ik, Bungalows die verouderd zijn.
4. Op nummer 4 zet ik, Digitale sleutel niet altijd even handig.
5. Op nummer 5 zet ik, Schoonmaak niet in orde is.
- Conclusie (Doel 2)
Het bedrijf zou zonder veel moeite bijvoorbeeld het legeroefeneningen klacht kunnen behandelen. Wat wij eigenlijk standaard horen van gasten is de vraag. "Wat zijn die harde knallen buiten" en vaak geven mensen dan aan dat ze er onrustig van worden. Wat wij dan meestal zeggen is dat dit legeroefeningen zijn op het schietterein bij 't Harde. En ook dat het dan waarschijnlijk nodig is als zij oefenen. En dat we begrijpen dat het geluid vervelend kan zijn, maar dat wij daar niet zoveel aan kunnen veranderen. Ook geldt eigenlijk hetzelfde voor de A28, daar kunnen wij niks aan doen geven we dan aan. En dat het ook ligt aan de wind, welke kant deze op staat.
- Wat betekent incentive? (Doel 3, stap 1)
Het woord “incentive” betekent letterlijk prikkel of stimulans.
Het wordt vaak gebruikt voor iets dat mensen motiveert om bepaald gedrag te laten zien of een doel te bereiken.
Voorbeelden:
-
In het bedrijf kan een incentive een bonus, cadeaubon of reis zijn om werknemers harder te laten werken of een doel te behalen.
-
Voor gasten kan een korting of gratis product een incentive zijn om iets te kopen.
Stap 2,3 staan in blog